Sunday, April 10, 2016

IRCTC Offers Tour Packages for Gatimaan Express Travellers to Agra

Published: 09th April 2016 07:47 PM
Last Updated: 09th April 2016 07:47 P



NEW DELHI: Indian Railway Catering and Tourism Corporation (IRCTC) on Saturday announced tour packages for passengers travelling to Agra via the newly-introduced Gatimaan Express, labelled as the country's fastest train.

Launched by Railway Minister Suresh Prabhu on April 5, it runs at a speed of 160 km per hour to cover the 188-km distance between Delhi's Hazrat Nizamuddin station and Agra in 100 minutes.

"Our packages have been synchronized with the timings of the train, and it will be a boon for time-conscious travellers. The packages are comprehensive and hassle-free and take care of every single need of a tourist," IRCTC CMD A K Manocha said in a statement.

The two comprehensive packages -- a full-day guided tour package and a two-day package (with stay in a 5 star hotel) -- can be booked through the IRCTC portal or purchased during the train ride.

The full-day package, which includes a guided visit to the Taj Mahal and Agra Fort, lunch at a reputed local restaurant, an AC vehicle for sightseeing, entry ticket to monuments and time for shopping, is priced at Rs.2,100 per person and Rs.2,000 for children aged between 5-11 years. For foreigners, it will cost Rs.3,900 and Rs.2,000 respectively.

The two-day package comprises visit to the Taj Mahal, Agra Fort, Itmad-ud-Daulah's tomb, Mehtab Bagh, Fatehpur Sikri and Sikandra, buffet lunch and dinner, accommodation at 5-star Jaypee Palace hotel, guide services, AC vehicles for sightseeing and entry tickets to monuments.

Its tariff is Rs.14,500 (single occupancy), Rs.10,800 (double occupancy) and Rs.10,300 (triple occupancy). For children between 5-11 years, the cost is Rs.7,000 if a separate bed is required for the child, and Rs.3,800 otherwise.

For foreigners, the tariff for two-day package is Rs.17,600, Rs.13,900 and Rs.13,400 respectively while for children aged 5-11, the costs are the same as in the case of Indian kids.

The tourists opting for these packages will be welcomed by IRCTC's special representatives at the Agra station and escorted to AC coaches with guides onboard.

"We are getting daily booking and we expect it to increase manifold in the coming days. In particular, from foreigners who plan their holidays well in advance," Manocha said, adding the packages "offer an affordable and convenient option to both domestic and foreign tourists who want to travel in India’s fastest train and also visit the monuments".

Painted in royal blue and grey colour combination with a yellow strip in between, the indigenously-built Gatimaan Express runs six days a week, except Friday. It starts from Nizamuddin station at 8.10 a.m. and reaches Agra at 9.50 a.m. While return, the train departs from Agra at 5.50 p.m. and reaches Nizamuddin at 7.30 p.m.

Friday, April 8, 2016

சென்டம்' குறைவதால் இன்ஜி.,க்கு கடும் போட்டி?தொழிற்கல்வி மாணவர்கள் முந்த வாய்ப்பு

பிளஸ் 2 கணிதம் மற்றும் அறிவியல் பிரிவில், 'சென்டம்' பெறுவோர் எண்ணிக்கை மற்றும் அதிக மதிப்பெண் பெறுபவர்கள் எண்ணிக்கை சரியும் என்பதால், தொழிற்கல்வி மாணவர்கள், இன்ஜி., 'கட் - ஆப்' மதிப்பெண்ணில், முன்னணி பெற வாய்ப்புள்ளது.

பிளஸ் 2 பொதுத்தேர்வு முடிந்து, நேற்று முதல் விடைத்தாள் திருத்தம் துவங்கி உள்ளது. கணிதம், வேதியியல் மற்றும் இயற்பியலுக்கு, சில கேள்விகளுக்கு, 'போனஸ்' மதிப்பெண்கள் வழங்கப்பட்டு உள்ளன. ஆனாலும், இந்த முறை மாணவர்கள் அதிக மதிப்பெண் பெறுவது கடினம் என்றே கூறப்படுகிறது.

கணிதம் மற்றும் அறிவியல் இணைந்த பாடப்பிரிவு மாணவர்களுக்கு, கணிதம், வேதியியல் மற்றும் உயிரி விலங்கியல் தேர்வுகள், மிக கடினமாக இருந்தன. வேதியியல் கடினமாக இருந்தாலும், தேர்ச்சி குறையாது என, தெரிகிறது.

இந்த மூன்று பாடங்களிலும், 'சென்டம்' பெறுவோர் எண்ணிக்கை, குறைவாகவே இருக்கும்.

தொழிற்கல்வி மாணவர்களுக்கான வினாத்தாள், இந்த அளவுக்கு கடினமாக இல்லை.

அதனால், இந்தாண்டு தொழிற்கல்வியில், இன்ஜி., சார்ந்த படிப்புகளான, பொது இயந்திரம், எலக்ட்ரானிக்ஸ் கருவிகள், ஆட்டோ மெக்கானிக், எலக்ட்ரிக்கல் மெஷின்ஸ் அண்டு அப்ளையன்சஸ், சிவில் வரைவாளர், டெக்ஸ்டைல் தொழில்நுட்பம் போன்றவற்றை படிக்கும், பிளஸ் 2 மாணவர்கள், கணித மாணவர்களை விட, அதிக மதிப்பெண் பெறும் வாய்ப்புள்ளது.

இன்ஜி., 'கட் - ஆப்' மதிப்பெண்ணில், கணித பிரிவு மாணவர்களுடன், அவர்களுக்கு சமமாக தொழிற்கல்வி மாணவர்களும், அதிக மதிப்பெண்ணுடன் போட்டி போடும் நிலை உள்ளது. எனவே, பி.இ., - பி.டெக்., படிப்புகளுக்கு, கடந்த ஆண்டை விட, இந்த முறை, தங்களுக்கு பிடித்தமான பாடப்பிரிவுகளை எடுப்பதில், மாணவர்களுக்கு நிறைய சவால்கள் காத்திருக்கின்றன.

சிக்கலாகும் மருத்துவ 'சீட்':கணிதம் மற்றும் அறிவியல் இணைந்த பாடப்பிரிவு மாணவர்களை விட, அறிவியல் மட்டுமே படித்துள்ள, பிளஸ் 2 மாணவர்கள், இந்தாண்டு அதிக மதிப்பெண் பெற வாய்ப்பு உள்ளது. அறிவியல் மாணவர்களுக்கு, வேதியியல் தேர்வு மட்டுமே கடினமாக இருந்தது. இயற்பியல், விலங்கியல் மற்றும் உயிரியல் பாடங்கள், எளிமையாகவே இருந்தன.

எனவே, இந்த முறை கணித பிரிவு மாணவர்களை விட, அறிவியல் மட்டும் படித்த மாணவர்கள், அதிக மதிப்பெண் எடுக்க வாய்ப்புள்ளது. மருத்துவ, 'கட் - ஆப்' மதிப்பெண்ணிலும், அறிவியல் மாணவர்கள் முன்னணி பெற்று, மருத்துவ, 'சீட்' பெறுவர் என, தெரிய வந்துள்ளது.

கால்நடை மருத்துவப் படிப்பிலும், இந்த போட்டி இருக்கும். மேலும், வேளாண்மை பட்டப்படிப்பில், அறிவியல் மாணவர்களுக்கு ஈடாக, வேளாண் செயல்முறைகள் பிரிவு மாணவர்கள், அதிக மதிப்பெண் பெற வாய்ப்புள்ளது.- நமது நிருபர் -
இணையதளத்தில் அரசாணைகள்

மதுரை:தமிழக அரசு அரசாணை, அறிவிப்புகளை இணையதளத்தில் வெளியிட தாக்கலான வழக்கில், 'அரசாணைகளை இணையதளத்தில் பதிவேற்றம் செய்ய வேண்டும் என தமிழக அரசு அனைத்துத் துறைகளுக்கும் 2014ல் உத்தரவு பிறப்பித்துள்ளது. அதை முறையாக அமல்படுத்தினாலே போதுமானது,' எனக்கூறி, உயர்நீதிமன்ற மதுரைக் கிளை பைசல் செய்தது.
மதுரை ரமேஷ் தாக்கல் செய்த பொதுநல மனு: தமிழக அரசு அரசாணை, அறிவிப்புகள், விதிகள், சுற்றறிக்கைகளை வெளியிடாமல் ரகசியம் காக்கிறது. இதனால், அரசுத்துறைகள் மூலம் செயல்படுத்தப்படும் திட்டங்களை மக்கள் அறிந்து கொள்ள முடிவதில்லை. அரசாணைகள் பற்றி தகவல் உரிமைச் சட்டத்தில் விபரம் கோரினால், முழுமையான பதில் இல்லை.

மத்திய அரசு அரசாணைகளை, அதன் இணையதளத்தில் உடனுக்குடன் வெளியிடுகிறது. அரசாணைகள், அறிவிப்புகளை இணையதளத்தில் வெளியிட்டால்தான், மக்கள் பயனடைய முடியும். இதை வலியுறுத்தி தமிழக தலைமைச் செயலருக்கு மனு அனுப்பினேன். அரசாணை, அறிவிப்புகள், சுற்றறிக்கை, விதிகளை உடனுக்குடன் இணையதளத்தில் வெளியிட தமிழக அரசுக்கு உத்தரவிட வேண்டும். இவ்வாறு, ரமேஷ் மனு செய்திருந்தார்.

நீதிபதிகள் எஸ்.மணிக்குமார், சி.டி.செல்வம் கொண்ட அமர்வு உத்தரவு:அரசாணைகளை எளிதில் மக்களுக்கு கிடைக்க வழிவகை செய்தால், தேவையற்ற அலைச்சல் இருக்காது. பணம் விரயமாகாது. அதிகாரிகளுக்கு பணிச்சுமை குறையும். மாவட்ட அரசு தலைமை அலுவலகங்களில் உள்ள பழைய ஆவணங்களை முறைப்படுத்தி, பராமரிக்க வேண்டும்.

தகவல் தொழில்நுட்பச் சட்டப்படி, இணையதளத்தில் அரசாணைகளை பதிவேற்றம் செய்ய வேண்டும் என தமிழக அரசு அனைத்துத் துறைகளுக்கும் 2014 ஜூலையில் ஒரு உத்தரவு பிறப்பித்துஉள்ளது. அதை முறையாக அமல்படுத்தினாலே போதுமானது. இந்

நீதிமன்றம் தனியாக உத்தரவு எதுவும் பிறப்பிக்கத் தேவையில்லை. வழக்கை பைசல் செய்கிறோம் என்றனர். மனுதாரர் ஆஜரானார்.

மக்களின் வரவேற்பை பெற்ற கதிமான் எக்ஸ்பிரஸ்

புதுடில்லி: நாட்டின் முதல் அதிவேக ரயிலான கதிமான் எக்ஸ்பிரஸ் ரயிலுக்கு பொது மக்கள் பெரும் வரவேற்பு அளித்துள்ளனர்.

மத்தியில், பா.ஜ., தலைமையிலான, தே.ஜ., கூட்டணி அரசு பொறுப்பேற்ற பின், 'அதிவேக ரயில்கள் இயக்கப்படும்' என, அறிவிக்கப்பட்டது. இதன்படி, முதல் அதிவேக ரயிலான, 'கதிமான்' எக்ஸ்பிரஸ் ரயில், டில்லி - ஆக்ரா வழித்தடத்தில் நேற்று, துவக்கி வைக்கப்பட்டது. மணிக்கு, 160 கி.மீ., வேகத்தில் செல்லும் இந்த ரயிலை, அமைச்சர், சுரேஷ் பிரபு, கொடி அசைத்து துவக்கி வைத்தார். வாரத்தில் வெள்ளிக் கிழமை தவிர்த்து, பிற ஆறு நாட்கள், இந்த ரயில் இயக்கப்படும். டில்லி நிஜாமுதீனில் இருந்து காலை, 8:10க்கு புறப்படும் இந்த ரயில், காலை, 9:50க்கு, ஆக்ராவை சென்றடையும். மறுமார்க்கத்தில், ஆக்ராவில் இருந்து, மாலை, 5.50க்கு புறப்பட்டு, இரவு, 7:30க்கு, டில்லி வந்தடையும்.

ரயிலின் சிறப்பம்சம்: 

*ராயல் புளூ மற்றும் க்ரே வண்ணத்தில் நடுவில் மஞ்சள் கோட்டுடன் இந்த ரயில் பெட்டிகள் வடிவமைக்கப்பட்டுள்ளன
*விமானங்களைப் போல, 'கதிமான்' எக்ஸ்பிரஸ் ரயிலில், முதல் முறையாக, ரயில் பணிப்பெண்கள் பணியமர்த்த ப்பட்டுள்ளனர். இவர்கள், பயணிகளை, ரோஜா மலர் கொடுத்து வரவேற்பர்
*5,500குதிரைத்திறன் உடைய, 'எலெக்ட்ரிக் இன்ஜின்' கொண்டது. இந்த ரயிலில், இரு, 'எக்சிக்யூடிவ் ஏசி' இருக்கை வசதி பெட்டிகள், எட்டு 'ஏசி' இருக்கை வசதி பெட்டிகள் உள்ளன
*அதிக சக்தி கொண்ட அவசர, 'பிரேக்கிங்' முறை, தானியங்கி தீ அலாரம், ஜி.பி.எஸ்., அடிப்படையில் தகவல் தெரிவிக்கும் கருவி, பக்கவாட்டில் மூடி திறக்கும் கதவுகள் உள்ளன
*அகண்ட ஜன்னல்கள், 'பயோ - டாய்லெட்' வசதி
*பயணத்தின் போது, பயணிகள், தங்கள், 'ஸ்மார்ட் போன், லேப்டாப், டேப்லெட்' ஆகியவற்றில், செய்திகள், திரைப்படங்கள் பார்க்க ஏதுவாக, இலவச, 'வை-பை' வசதிகள் இந்த ரயிலில் உள்ளன.

மத்திய ரயில்வே அமைச்சராக சுரேஷ் பிரபு பதவியேற்ற பின்பு, ரயில்வே துறையில் பலவித மாற்றங்களை செய்து வருகிறார். புல்லட் ரயில் இயக்கப்படுவதற்கான ஆரம்ப கட்ட பணிகள் எடுக்கப்பட்டுள்ளன. இந்நிலையில், ஏற்கனவே உள்ள ரயில்வே பாதையை பலப்படுத்தி செமி புல்லட் ரயில் விடப்பட்டுள்ளது. இதற்கு பொது மக்கள் பெரிதும் வரவேற்பு அளித்தள்ளனர். ரயில்வே துறையில் இன்னும் பல மாற்றங்களை ஏற்படுத்த சுரேஷ் பிரபு தீவிர முயற்சி செய்து வருகிறார்.

Thursday, April 7, 2016

AICTE to reserve 10 seats for Jammu and Kashmir in all institutes

.
THE ECONOMIC TIMES
NEW DELHI: At a time when Kashmiri students are pitted against the non-Kashmiris in NIT Srinagar, the All India Council of Technical Education has decided to rework the scholarship scheme for J&K students. 

Starting this academic session, the AICTE will allow up to 10 students — instead of just two — from the region to study at an institute outside the state. 

The move is aimed at ensuring that students do not feel "isolated" on a faroff campus. The AICTE is cautious that the upper ceiling must be 10 so that there is no "bunching" of students, or "incidents" like the cricket-cheering controversy at a Meerut institute in 2014. "As of now, there are two seats per college or institute under the scholarship scheme. As agreed by the interministerial committee, from this year we will allow 10 J&K students on scholarship in the same institute. Students will then not feel isolated and have a support system when ill or when travelling back home," AICTE chairman Prof Anil Sahasrabudhe told ET. 

"Also, we will not exceed the ceiling of 10 as we do not want any bunching of students since they could lead to certain incidents as seen in reports of an institute earlier," the chairman said. 

As per the 'bunching' norms, only two students per institute are awarded this scholarship to "avoid bunching in any one particular institute and to have an even distribution of students among various institutes of the country". 

The ceiling was reviewed in a meeting of the inter-ministerial committee in November 2015. In the last academic year, about 1,600 of the 5,000 available scholarships were taken. 

The panel decided there should be a "supernumerary quota of two seats in all universities/colleges/institutes, for all courses, for students hailing from J&K" and "the limit of two supernumerary seat may be increased by the regulators to 10 per institute". While AICTE has decided to increase seats, other regulators are yet to move on it
.

Telangana govt to hold 2 separate entrance tests for admission into MBBS course

Our Bureau, Hyderabad
Thursday, April 07, 2016, 08:00 Hrs [IST]

The Telangana state government has released a separate TS-MCET (Telangana State Medical Common Entrance Test) notification for holding entrance test for MBBS admissions in private medical colleges across the state.

To take a decision in this regard, a team of senior officials from Telangana State Council of Higher Education (TSCHE), Kaloji Narayana Rao University of Health Sciences from Warangal and Jawaharlal Nehru Technological University, from Hyderabad held a meeting on Monday and have decided to conduct a separate TS-MCET for the first time for MBBS admissions in private medical colleges in the state. As per the notification the admissions for ‘B’ category MBBS and BDS seats in the private medical and dental colleges for the year 2016-17 will be held online through TS-MECET on 20th May, while or ‘A’ category MBBS seats students will have to appear for TS-EAMCET to be held on 2nd May.

Earlier, the B category MBBS seats in private colleges were also filled through the ranking of usual EAMCET (Engineering, Agriculture and Medical common Entrance Test), but after bifurcation of the state, both the states have decided to conduct their own separate tests from the year 2015-16 onwards. In view of this, the TS government wanted to conduct two tests for MBBS seats, one is the usual TS-EAMCET, wherein the meritorious students will gain admissions to ‘A’ category MBBS seats in government medical colleges based on their ranks, while the second test ‘TS-MCET’ would cater to admissions for ‘B’ category MBBS seats in private medical colleges.

However some sections of the students are of the opinion that two tests will be a big burden on the students, as they have to shell out double amount for applying two entrance tests for the same admissions. “The government’s decision to conduct two tests for MBBS admissions in Government and Private Colleges is a burdensome affair for the students. They should have conducted only one TS-EAMCET to cater for filling up of both ‘A’, ‘B’, and BDS seats as done earlier, and could have done admission counseling for both government and private college simultaneously based on the ranks obtained in the entrance test,” opined Priyanka, an aspiring medical student.

On the other hand the officials are of the opinion that the main reason to hold two entrance tests is to provide a reliable path for admissions into private medical colleges and put a halt to the corrupt practices and illegally selling the MBBS seats to ineligible students for money. “This will give a systematic procedure for the private medical colleges to adopt and conduct MBBS admissions based on merit and prevent illegal sales of seats to ineligible students,” opined a senior officer in the Health department.

Colleges push for admitting students

TIMES OF INDIA

Medical Council of India rules need a new medical college to show it has good enough infrastructure for first year MBBS students' requirements and an undertaking that the rest will be put in place.

MCI assessors inspect a new college every year for five years and issue permission for each year. When they fail to stick to their commitments, the regulator cracks down and doesn't allow further intake. This often works to the advantage students, although after a legal battle.

"College managements constantly hustle the authorities to give them permission to start taking in students even when there is almost no infrastructure. With political connections (most trusts are either run by politicians or their family members), they manage to get permission," said a medical college professor.

Every year, MCI decides that several colleges, which had received conditional approval and admitted students, are "not approved/permitted for intake" as the institutions do not have infrastructure. Following this, dozens of cases are filed in high courts and the Supreme Court by the management of these colleges and by students or their parents. In 2015, 27 colleges with 3,650 seats were not allowed to admit students.

Of the 10 private medical colleges started in 2014, six (accounting for 900 seats) were not allowed to admit students in 2015. So, what happens to the 900 students admitted in 2014 after paying lakhs as capitation fee? "When denied permission, college managements tell students and their parents to go to court and seek relief if they don't want their investment to go to waste," explained a lawyer.

NEWS TODAY 25.12.2025